Rząd pracuje nad stałymi, ustalonymi z góry stawkami akcyzy. Wprowadzone od nowego roku mają zlikwidować zjawisko obniżania wartości pojazdów jak i – a może przede wszystkim – zwiększyć wpływy do budżetu. Tanio nie będzie.

Obecnie stawki akcyzy (czyli opłaty za pierwszą rejestrację samochodu w Polsce) nalicza się według dwóch progów: pojazdy z silnikami poniżej dwóch litrów wymagają uiszczenia kwoty stanowiącej 3,1% wartości pojazdu. Auta z silnikami większymi łapią się na stawkę 18,6%. Takie drakońskie opłaty sprawiały, że właściciele często obniżali wartość pojazdu. Teraz stawki będą ustalone z góry.

Jak donosi "Gazeta Wyborcza" planowane jest wprowadzenie 8 stawek w zależności od pojemności silnika oraz cztery kategorie wiekowe. Dla małych samochodów miejskich akcyza wyniesie 424 złote, dla aut z dużymi silnikami przed 2004 roku – nawet 18 tysięcy złotych.

Przeczytaj też:  Nowa akcyza na samochody 2017: stracą biedni, zyskają bogaci. Które auta zdrożeją ?

Zyskają kupujący nowe, luksusowe auta. Stracą osoby szukające 10-latka z silnikiem do dwóch litrów pojemności - zapłacą tysiąc złotych więcej. Dla aut 12-letnich i starszych opłata wzrośnie o ponad 2 tysiące, co w ogromnej ilości przypadków przewyższy wartość samego pojazdu.

Z akcyzy zwolnione będą samochody elektryczne. Ministerstwo Finansów chce ponadto wprowadzić podatek na samochody dostawcze do 3,5 tony. Wpływy do budżetu wzrosną. O ile? Na razie nie wiadomo – prognozy mówią o kwotach od 1,36 miliarda złotych do nawet 2,4 miliarda.


Nowe stawki akcyzy 2017

Pojemność silnika (w cm3) Rok produkcji
od 2016

2010 - 2015

2005-2009 2004 i starsze
poniżej 1199 424 zł 474 zł 524 zł 574 zł
1200-1499 638 zł 820 zł 1230 zł 1476 zł<
1500-1999 1072 zł 1378 zł 2067 zł 2481 zł
2000-2499 1772 zł 2278 zł 3417 zł 4101 zł
2500-2999 3025 zł 3592 zł 5388 zł 6466 zł
3000-3499 4753 zł 5281 zł 7922 zł 9506 zł
3500-3999 6328 zł

7031 zł

10547 zł

12656 zł

4000 i więcej 12664 zł

14664 zł

16644 zł

18664 zł

POWRÓĆ